Vanaf de uitkijktoren #2

Vandaag maakte ik een tekening van het sluizencomplex met stickers waar de molens komen en wil die tekening in het vervolg steeds als eerste foto plaatsen zodat u gemakkelijk kunt opzoeken over welke windmolen het verhaal gaat.

 

Turbinekaart Herman MaasDoor op de foto te klikken kunt u inzoomen om de nummers beter te kunnen lezen. Als u goed kijkt ziet u ook windmolen 35 terwijl er voorlopig maar 34 gebouwd gaan worden. Dat komt omdat molen 3 die bij de afslag van de Grevelingendam naar de Philipsdam zou komen afgevallen is vanwege de vogeltrek ter plaatse. Molen 13 was als eerste klaar en deze week is ook molen 34 afgebouwd. Molen 30 en 32 zijn op hoogte en wachten op de gondel en de wieken. Vandaag werden er bij molen 32 nog kabels vanaf de top met de kraan ingelaten. Bij molen 12 is de kraan die bij molen 13 gebruikt is, nu opgebouwd en ligt het eerste segment, voor het vervoer over de weg opgebouwd uit drie delen, al op zijn plaats. De verschillende segmenten zijn vanaf de openbare weg goed te zien als je op de paralelweg langs molen 32-30 rijdt, want daar liggen ze opgeslagen. Vandaag zag ik op het opslagterrein ook drie basis delen van wieken liggen.

 

Van molen 4,27, 29,, 31, 33 en 35 is het fundament klaar en kunnen als er een kraan beschikbaar is de segmenten gestapeld gaan worden. Bij 1, 2, 5, 6 9, 10 en 11 heb ik al heimachines zien staan en bij de rest van de molens aan de westzijde van de autoweg zijn de damwanden voor de standplaatsen geslagen en wordt er hard gewerkt om alles bouwrijp te maken.

 

Toen ik vandaag de parkeerplaats bij de uitkijktoren opreed, kwam de portier naar me toe voor een praatje. Als je maanden lang bijna dagelijks komt kijken op het terrein van Rijkswaterstaat ken je alle portiers want je mag niet zo maar doorrijden want je moet eerst je helm met nummer tonen en ingecheckt worden en krijgt dan een parkeerkaart en maakt dan automatisch even een praatje. Het zijn boeiende mensen met verschillende achtergronden want niemand bedenkt op de lagere school al dat hij/zij laten portier willen worden. Vaak zijn het stagiaires die verder willen als beveiliger of politieman maar er zijn er ook die na een lange tijd arbeidsongeschikt te zijn geweest weer instromen in de arbeidsmarkt en genieten van het feit dat ze weer ergens bij horen. Dankzij de mobiele telefoons krijg je al snel foto’s van vriendinnen, kinderen en kleinkinderen te zien en ook verhalen over hobby’s worden met de mobiel geïllustreerd.  Prachtige motoren, oude auto’s, radiografisch bestuurde vliegtuigen, surfplanken en Marklintreintjes  heb ik al voorbij zien komen. Ik geniet ook van de foto’s vanuit de hoge kranen die de portiers geappt krijgen van kraanmachinisten en werklieden want ondanks de vele nationaliteiten die er werken ben je op het project toch een beetje familie van elkaar en leeft met elkaar mee.

 

Deze week gaat er weinig de lucht in maar wordt er vooral op, in en onder de grond gewerkt aan de bekabeling waarvoor gegraven en geboord gaat worden. Hiervoor is een speciale aannemer ingehuurd die we hier al eerder zagen en spraken. Wist u dat boorders ( drillers) over de hele wereld dezelfde soort helm (een soort versterkte tropenhelm) dragen en enorm trots op hun beroep zijn?

 

Vandaag waren we alleen op de uitkiktoren en genoten van het mooie weer, het fantastische uitzicht en de vele boten die de sluizen passeerden. De volgende keren hopen we weer mensen op de toren te treffen en hun verhalen aan te horen en hen voorlichting te geven over dit mooie project.

 

 

Terug naar overzicht
Supporters in de spotlightimg

Supporters in de spotlight

Jan en Stella Bakker

Leden Deltawind Lees verder
img

>100.000

Krammer produceert groene stroom voor omgerekend

img

Sinds 2019

Is Windpark Krammer operationeel

Lid worden van Zeeuwind of Deltawind?

Lees verder